Deze gecertificeerde opleiding bereidt zorgprofessionals voor op de rol van praktijkbegeleider. Met aandacht voor coaching, feedback en het begeleiden van triagisten in opleiding, leidt de scholing tot registratie als erkend praktijkbegeleider bij BDT.
Praktijkbegeleider
Leerdoelen
Het opdoen van alle competenties die nodig zijn ten behoeve van het begeleiden van triagisten in opleiding. Aan bod komt onder meer:
- Begrip van het opleidingscurriculum en vereisten daarin
- Het op de juiste wijze geven van feedback
- Het concreet formuleren van leer en verbeterpunten en afspraken
- Communicatie en begeleidingstools
Programma & kosten
De scholing bestaat uit de basisopleiding (twee lessen van 4 uur), gevolgd door een jaarlijkse intervisie waarin onder andere de mentor- en coachingsvaardigheden worden bijgebracht en getoetst. De kosten bedragen €900,- per dagdeel (incompany) of €225,- op basis van vrije inschrijving.
Toelatingseisen
Om een kandidaat-triagist succesvol te begeleiden in het opleidingstraject tot Triagist, zijn er aanvullende voorwaarden voor toelating. De praktijkbegeleider:
- Staat geregistreerd als diplomahouder Triage in het Triagisten Register
- Heeft affiniteit met het begeleiden van nieuwe medewerkers en kennisoverdracht
- Beschikt over goede communicatieve vaardigheden
- Is in staat om op een veilige manier feedback te geven
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
Volledig diploma Triagist
Voor medische professionals met een afgeronde zorgopleiding op MBO-4 niveau bieden wij de opleiding tot triagist aan. Het doorlopen van de opleiding zorgt ervoor dat de deelnemer de benodigde kennis en vaardigheden opdoet voor de functie van triagist op de huisartsenpost of in de dagpraktijk.
Het succesvol afronden van de opleiding zorgt ervoor dat de triagist vakbekwaam en betrouwbaar handelt in zijn of haar functie wat resulteert in een door de brancheorganisatie erkend triage diploma.
Leerdoelen
Verkrijgen van alle benodigde vaardigheden zoals gesteld aan het competentieprofiel van triagist:
- Opvangen van de patiënt (klantgericht werken);
- Hulpvraag vaststellen;
- Urgentie bepalen en vervolgtraject indiceren (telefonisch/ face-to-face);
- Informeren over vervolgtraject;
- Adviseren over wat de patiënt moet doen;
- Werkprocessen organiseren;
- Patiënt-, intake- en triagegegevens vastleggen;
- Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines;
- Eigen grenzen bewaken;
- Ontwikkelen en onderhouden professionele rol;
- Zorgen voor een goede kwaliteit van het af te leveren werk.
Programma
Het betreft een blended learning traject, een combinatie van klassikaal onderwijs en e-learning.
Fase 1: Theoretische vorming – 10 klassikale lesdagen in combinatie met zelfstudie en e-learning
Met een uitgebreide e-learning NTS en zelfstudie zal de benodigde theoretische kennis worden herhaald en individuele hiaten hierin worden opgevuld. De e-learning is verdeeld in zes onderdelen, waarbij de zes clusters in de NTS worden aangehouden (algemeen/huid, buik/urogenitaal, hoofd, neuro/psychiatrie, thorax/extremiteit en trauma). Ieder deel van de e-learning wordt afgesloten met een klassikale bijeenkomst, waarin ruimte bestaat voor vragen en uitgebreid in zal worden gegaan op verdere verdieping en casuïstiek.
Fase 2: Van theorie naar praktijk
Om de vertaalslag te maken van de theoretische kennis naar uitvoerende werkzaamheden, komen een aantal klassikale modules aan bod waarbij onder andere wordt ingegaan op het gespreksmodel, beoordeling van het toestandsbeeld en communicatieve vaardigheden. In klein groepsverband wordt gedurende verschillende bijeenkomsten geoefend met het gespreksmodel en met het werken in de ICT-applicatie. De fictieve scenario’s worden opgebouwd van laag-complex naar hoog-complex.
Fase 3: Praktijkontwikkeling
De opgedane vaardigheden zullen verder wordt uitgebreid in de praktijk: zijnde de dagpraktijk en/of de huisartsenpost. Onder begeleiding zullen de werkzaamheden worden uitgebreid van de terugbelagenda (laag-urgent), naar de volledige inkomende lijnen (alle urgenties).
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan de opleiding tot triagist, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
Training tot Junior Triagist
Medisch studenten met een bachelor-diploma (geneeskunde, biomedische wetenschappen en gezondheidswetenschappen) bieden wij een verkorte opleiding tot junior triagist aan. Deze training biedt een solide basis om de werkzaamheden bekwaam uit te voeren, met een nadruk op het urgentiedenken en het toestandsbeeld bepalen in plaats van diagnostisch denken.
Leerdoelen
Verkrijgen van alle benodigde vaardigheden zoals gesteld aan het competentieprofiel van (junior) triagist. Een competentie is de combinatie van kennis, inzicht, attitude en vaardigheden, die de medisch student nodig heeft om in een concrete taaksituatie de gevraagde doelen te bereiken. De medisch student moet beschikken over een set van elf competenties:
- Opvangen van de patiënt (klantgericht werken);
- Hulpvraag vaststellen;
- Urgentie bepalen en vervolgtraject indiceren (telefonisch/ face-to-face);
- Informeren over vervolgtraject;
- Adviseren over wat de patiënt moet doen;
- Werkprocessen organiseren;
- Patiënt-, intake- en triagegegevens vastleggen;
- Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines;
- Eigen grenzen bewaken;
- Ontwikkelen en onderhouden professionele rol;
- Zorgen voor een goede kwaliteit van het af te leveren werk.
Programma Training tot Junior Triagist
Gedurende één dag (7 uur) zal er in klassikaal verband ingegaan worden op het veilig uitvragen van de vitale parameters en toestandsbeeld (ABCD(E) systematiek, het gespreksmodel en het werken met de NTS-module. Ook is er aandacht voor communicatie en gesprekstechnieken en in kleiner groepsverband zal worden geoefend met fictieve casuïstiek. Er is in het bijzonder aandacht voor urgentiegericht denken in plaats van het diagnosegericht denken. De klassikale dagdelen vormen de theoretische basis van het werken op de huisartsenpost.
Vaardigheidstraining
In één op één sessies met een triage trainer wordt er onder begeleiding – meestal op locatie van de huisartsenpost en met echte patiënten – geoefend met het gespreksmodel en met het werken in de ICT-applicatie. Het aantal benodigde uur wordt op individuele basis afgestemd.
Praktijkontwikkeling
De opgedane vaardigheden zullen verder worden uitgebreid in de werksfeer van de huisartsenpost. Onder supervisie van de praktijkbegeleider van de huisartsenpost, volgen nog 2-3 boventallige inwerkdiensten (15-22 uur) waarin ruimte bestaat om bekend te raken met de logistiek, lokale werkafspraken en meer routine te ontwikkelen.
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan de training tot junior triagist dient de student te beschikken over een bachelor-diploma geneeskunde, biomedische wetenschappen of gezondheidswetenschappen.
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
Solliciteer
Regieartsen scholing
Tijdens deze trainingen wordt ingegaan op hoe en wanneer de ABCD-vragen toe te passen en het denken in toestandsbeelden met de daarbij passende urgenties. Er wordt kennis gemaakt met de diverse fasen van het triageproces en deelnemers krijgen inzicht in het gebruik van de MTS-applicatie. Daarnaast is er aandacht voor de communicatie tijdens overlegmomenten.
Leerdoelen
- Kennis opdoen over het werk als regiearts en de bijbehorende uitdagingen.
- Inzicht krijgen in het verschil tussen de diagnostische denkwijze en de urgentiegerichte benadering.
- Verdieping in het triage-proces als beslisboom voor urgenties.
- Inzicht krijgen in de overlegstructuur en supervisie die nodig zijn voor het werk als regiearts.
Programma & kosten
Het betreft fysieke lessen. De gemiddelde studietijd bedraagt één dagdeel (4 uur). De kosten zijn € 200,- (individueel).
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan de regieartsen scholing, dient de opleiding tot huisarts te zijn afgerond.
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
E-learning NTS TriageWijzer
Door middel van de e-learning NTS TriageWijzer heb je de mogelijkheid om de NHG TriageWijzer in zelfstudie te doorlopen.
Leerdoelen
Basis medische kennis leren betreffende onderstaande clusters in combinatie met kennis opdoen over de daarbij horende urgentiecriteria en verschijnselen / klachten.
- Algemeen en huid
- Buik / urogenitaal
- Hoofd
- Neurologie / psychiatrie
- Thorax / extremiteit
- Trauma
- Zwangerschap
Programma & kosten
Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd is 20 uur. De kosten bedragen € 275,-.
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan de NTS TriageWijzer e-learning, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
E-learning LKT Landelijk Kennisexamen Triage oefenexamen
Elke kandidaat-triagist dient verplicht deel te nemen aan het Landelijk Kennisexamen Triage (LKT), en dient deze met voldoende resultaat af te ronden. Als onderdeel van de opleiding kunnen examentrainingen en proefexamens worden ingezet voor educatieve doeleinden. Deze e-learning voorziet hierin.
Informatie
In deze LKT-oefentoets worden diverse vraagvormen getoetst:
- meerkeuzevragen;
- meervoudig juist vragen;
- sorteervragen;
- matrixvragen;
- en keuzelijstvragen.
Bij het landelijk examen is er sprake van digitale afname, waarbij de kandidaat zelf instellingen zoals lettergrootte kan aanpassen. Om ervoor te zorgen dat kandidaten goed voorbereid zijn op het examen adviseren wij iedere kandidaat om het oefenexamen te bekijken.
Programma
Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd bedraagt hiervoor 2 uur.
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan het Landelijk Kennisexamen Triage oefenexamen, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
ABCD & toestandsbeeld
In dit blended learning traject, bestaande uit een e-learning en een klassikale lesdag (eventueel afzonderlijk van elkaar te volgen), wordt ingegaan op het urgentiedenken in de ABCD-methodiek en het toestandsbeeld, om levensbedreigende situaties te herkennen en daarop te handelen.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Triage en urgentiecodering;
- De ABCDE-methodiek;
- Het toestandsbeeld;
- Bedreiging van de vitale functies: ABCDE is stabiel, maar er is op de korte termijn wél een risico tot ABCDE instabiliteit en/ of schade aan het lichaam.
Leerdoelen
- Begrijpen hoe gepast de ABCD en het toestandsbeeld uitgevraagd worden en op welk moment in de triage.
- De 4 aspecten kennen die nodig zijn om een juiste ABCD te beoordelen.
- De ABCD logisch leren uitvragen.
- De ingangsklachten leren die ABCD bedreigd kunnen zijn.
- Op objectiveerbare wijze de mate van dyspneu en urgentiebepaling leren vast te stellen.
Programma
E-learning (2 uur, 2 accreditatiepunten)
De e-learning is op ieder gewenst moment te doorlopen. In elk hoofdstuk zal eerst de theorie besproken worden, waarna illustratieve casuïstiek volgt met enkele oefenvragen. Er kan tussendoor gestopt worden zonder verlies van de voortgang. De e-learning wordt afgesloten met een eindtoets, waarin algeheel begrip van de behandelde materie wordt getoetst. Voor de e-learning bedragen de kosten € 90,-.
Klassikale lesdag (6 uur, 6 accreditatiepunten)
Tijdens de klassikale lesdag wordt ingegaan op een verdieping van deze items en leert men aan de hand van casuïstiek de opgedane kennis toe te passen.
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan de scholing ABCD & toestandsbeeld, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.
Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!
Opleiding tot SOH (Spreekuurondersteuner huisartsen)
Auxilio verzorgt voor de dagpraktijken en huisartsenposten de Opleiding tot SOH (Spreekuurondersteuner huisartsen). Tijdens deze opleiding leren doktersassistenten en triagisten om veelvoorkomende klachten zelfstandig af te handelen. Deze extra taken dragen bij aan zowel de kwaliteit van zorg als het werkplezier.
Wat doet een Spreekuurondersteuner Huisarts (SOH)?
Een Spreekuurondersteuner Huisarts (SOH) is opgeleid om zelfstandig veelvoorkomende ingangsklachten af te handelen. Door als SOH te werken, voeg je een boeiende dimensie toe aan je huidige werk. Je doet uitdagend werk en ondersteunt de huisarts door veilig en verantwoord patiënten zelfstandig te beoordelen en behandelen. Op deze manier draag je bij aan de toegankelijkheid van de eerstelijnszorg.

Programma opleiding SOH
De opleiding tot Spreekuurondersteuner Huisarts (SOH) omvat diverse modules die zorgvuldig zijn ontworpen om je competenties te ontwikkelen en zelfstandig veelvoorkomende klachten af te handelen.
- In de module Consultvoering leer je efficiënt anamneses afnemen en klinisch redeneren.
- De KNO-klachtenmodule behandelt onder andere acute keelpijn en oorpijn.
- Met de module Bovenste en Onderste Extremiteiten krijg je kennis over de anatomie en pathologie van de ledematen, inclusief het afhandelen van bijbehorende klachten.
- De module Huid en Wondzorg richt zich op het zelfstandig afhandelen van traumatische wonden, brandwonden en meer, inclusief basisvaardigheden voor wondverzorging.
Daarnaast zijn er optionele modules: Oogklachten, Urineweginfecties & katheteriseren, en Chronische wondzorg. In deze modules leer je meer over de tot de module behorende ingangsklachten.
Studielast en examinering
De opleiding omvat 36 fysieke contacturen, 20 uur voor het doorlopen van de e-learnings en literatuurstudie ter voorbereiding op de modules.
De toetsing vindt plaats door het maken van een posttoets in combinatie met een praktijkexamen waarbij de kandidaat 2 consultvoeringen uitvoert (totaal 3 uur). Voor het behalen van het SOH-certificaat wordt een 100% aanwezigheid gesteld. Alle onderdelen moeten met een voldoende (> 5,5) zijn afgerond.
De doorlooptijd van de opleiding is 16-20 weken waarbij de startbijeenkomst en module 1 plaatsvinden in week 1 en 2 van de opleiding. Daarna vinden module 2, 3 en 4 plaats om de 3 weken, zodat de kandidaat in de gelegenheid is om zich voor te bereiden op de volgende bijeenkomst en tijd en gelegenheid heeft om het geleerde in de praktijk toe te passen onder begeleiding van de opdrachtgever.
Accreditatie opleiding tot SOH
De opleiding is geaccrediteerd door de Commissie Accreditatie Deskundigheidsbevordering Doktersassistenten met 36 accreditatiepunten. Wij zijn een CRKBO-geregistreerde opleidingsinstelling en een gecertificeerd opleider in triage.
Meer over AuxilioToelatingseisen opleiding Spreekuurondersteuner Huisartsen (SOH)
Om deel te kunnen nemen aan de opleiding tot Spreekuurondersteuner huisarts – SOH, dient er minimaal een afgeronde MBO-opleiding Doktersassistent (MBO 4) in het bezit te zijn.
Startdata & opleidingskosten
De opleiding tot SOH bieden we gedurende het hele jaar aan. De opleidingskosten bedragen € 2050,-.