Scholing risicogroepen

Scholing Risicogroepen & triage

Kinderen jonger dan drie maanden, patiënten met een verzwakt immuunsysteem, personen met specifieke chronische aandoeningen, ouderen met complexe medicatie en medische voorgeschiedenis en in sommige gevallen ook zwangere vrouwen behoren tot de risicogroepen.

Er is aandacht voor de meest voorkomende ziektebeelden bij deze patiënten, er is kort aandacht voor de anatomie en pathofysiologie. Tijdens deze training leer je ook waar de risico’s zitten bij deze patiënten, waar let je op tijdens de triage, waarop vraag je specifiek door en waarom.

Doelstelling

Na het volgen van deze fysieke les weet de triagist welke patiënten tot de risicogroepen behoren en beschikt de triagist over de nodige achtergrondkennis, begrip en medische kennis om veilig te triëren.

Inhoud

De volgende risicogroepen zullen behandeld worden:

  • Kleine kinderen: in het bijzonder jonger dan 3 maanden, maar ook het risico tot iets oudere leeftijd (tot +/- 2 jaar) op specifieke ziektebeelden.
  • Ouderen: polyfarmacie in combinatie met uitgebreidere voorgeschiedenis en een al wat meer kwetsbare balans van de orgaansystemen.
  • Chronisch zieken; DM (denk in combinatie met urineweginfectie of risico hypo/hyper op infecties), longaandoeningen, oncologie
    Zwangeren
  • Immuungecompromitteerden; waaronder HIV, immunosuppressiva, chemo, biologicals, aangeboren immuunstoornis.

Programma

e-learning (2 accreditatiepunten, 2 uur)
Tijdens de e-learning wordt ingezoomd op de hierboven genoemde kwetsbare patiëntengroepen. Je doet kennis op over pathologie en fysiologie, de meest voorkomende ziektebeelden en de valkuilen bij deze patiëntgroep. Daarnaast leer je waar de risico’s zitten bij deze patiënten, waar je specifiek op doorvraagt tijdens het inschatten van de urgentie en waarom.

Optioneel: klassikale scholing (4 accreditatiepunten, 4 uur)
Tijdens de klassikale scholing worden de belangrijkste leerpunten uit de e-learning besproken. Daarnaast is er ruimte voor vragen.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de Risicogroepen & triage scholing, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
medicatieleer scholing

E-learning Medicatieleer triagisten

Het doel van deze scholing is om inzicht te geven in veel voorkomende medicatie, het werkingsmechanisme daarvan, bijhorende risico’s en/ of aandachtspunten en de toepasbaarheid daarvan binnen de telefonische triage.

Informatie

Deze training bestaat uit een e-learning en een klassikale bijeenkomst (gecombineerd of afzonderlijk van elkaar te volgen). Binnen de totale training wordt ingezoomd op de verschillende veel voorkomende medicatiegroepen. De volgende medicatiegroepen zullen worden behandeld:

  • Antistolling;
  • Antidiabetica;
  • Antihypertensiva;
  • Inhalatiemedicatie;
  • Pijnmedicatie;
  • Psychofarmaca;
  • Antibiotica.

Per groep zal steeds het werkingsmechanisme van de medicatie worden behandeld en er zal inzicht worden gegeven wanneer die medicatie is geïndiceerd. Het werkingsmechanisme wordt versimpeld behandeld; met voldoende diepgang om de werking begrijpelijk en het theoretische plaatje correct te houden, maar zonder in te gaan op voor de doelstellingen irrelevante details.

Programma

Deel 1  e-learning (3 accreditatiepunten)
Met de e-learning kan de deelnemer de aanwezige kennis over geneesmiddelen toetsen, opfrissen en/of aanleren door middel van zelfstudie. De e-learning heeft een doorloop van 2 tot 3 uur, afhankelijk van het startniveau van de deelnemer. Deze e-learning is complementair aan de klassikale scholing, maar beide onderdelen kunnen ook afzonderlijk van elkaar gevolgd worden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met interactieve vragen, die de opgedane kennis toetsen en een koppeling maken naar de dagelijkse praktijk.

Deel 2 fysieke lessen (3 accreditatiepunten)
Tijdens de klassikale scholing worden de belangrijkste leerpunten uit de e-learning besproken aan de hand van casuïstiek. Daarnaast is er ruimte voor vragen. Na het behandelen van de medicatiegroepen zullen er nog praktische zaken worden behandeld.  Onder andere zal besproken worden wat frequent voorkomt in de dagelijkse praktijk:

  • Vergeten en dubbel genomen medicatie;
  • Medicatie-intoxicatie;
  • Overdrachtsstructuur en zelfzorgadviezen.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de Medicatieleer triagisten e-learning, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scholing ABCD en toestandsbeeld

ABCD & toestandsbeeld

In dit blended learning traject, bestaande uit een e-learning en een klassikale lesdag (eventueel afzonderlijk van elkaar te volgen), wordt ingegaan op het urgentiedenken in de ABCD-methodiek en het toestandsbeeld, om levensbedreigende situaties te herkennen en daarop te handelen. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Triage en urgentiecodering;
  • De ABCDE-methodiek;
  • Het toestandsbeeld;
  • Bedreiging van de vitale functies: ABCDE is stabiel, maar er is op de korte termijn wél een risico tot ABCDE instabiliteit en/ of schade aan het lichaam.

Leerdoelen

  • Begrijpen hoe gepast de ABCD en het toestandsbeeld uitgevraagd worden en op welk moment in de triage.
  • De 4 aspecten kennen die nodig zijn om een juiste ABCD te beoordelen.
  • De ABCD logisch leren uitvragen.
  • De ingangsklachten leren die ABCD bedreigd kunnen zijn.
  • Op objectiveerbare wijze de mate van dyspneu en urgentiebepaling leren vast te stellen.

Programma

E-learning (2 uur, 2 accreditatiepunten)
De e-learning is op ieder gewenst moment te doorlopen. In elk hoofdstuk zal eerst de theorie besproken worden, waarna illustratieve casuïstiek volgt met enkele oefenvragen. Er kan tussendoor gestopt worden zonder verlies van de voortgang. De e-learning wordt afgesloten met een eindtoets, waarin algeheel begrip van de behandelde materie wordt getoetst.

Klassikale lesdag (6 uur, 6 accreditatiepunten)
Tijdens de klassikale lesdag wordt ingegaan op een verdieping van deze items en leert men aan de hand van casuïstiek de opgedane kennis toe te passen.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de scholing ABCD & toestandsbeeld, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
×