Scholing

Triagekennis, toegespitst op de polikliniek

Om de klachten van patiënten op de juiste wijze in te schatten, is het nodig om over voldoende kennis van de onderliggende ziektebeelden en symptomen die daaruit voortkomen te beschikken. Dit zorgt er voor dat er een gevoel van urgentie ontstaat bij specifieke alarmsymptomen. Of er juist verantwoord adviezen gegeven kunnen worden.

Ieder specialisme heeft haar eigen specifieke ziektebeelden, aandachtspunten en valkuilen. De scholing wordt toegespitst op het vakgebied van keuze, waarbij de doktersassistenten dit begrip en de juiste triagevaardigheden wordt bijgebracht.

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Vergroten van de patiënttevredenheid

Medisch inhoudelijk de optimale zorg leveren is van belang. Maar de tevredenheid en beleving vanuit de patiënt eveneens en dit wordt grotendeels bepaald door interactie en communicatie. Er zijn diverse tools om de communicatie prettig te laten verlopen en de patiënttevredenheid te vergroten. Door deze scholing zullen daar diverse tools in gegeven worden.

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Medisch gespreksmodel en efficiënte gespreksvoering

Deze scholing richt zich op het gebruik van het geijkte triage-gespreksmodel. Het leren gebruiken van deze methodiek, zorgt ervoor dat gespreksvoering met de patiënt effectief, compleet en medisch verantwoord gebeurt. Het zorgt ervoor dat patiënten zich beter gehoord voelen en de druk aan de telefoon vermindert.

 

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Verantwoord wachtkamer management

Op de juiste wijze de patiënt ontvangen en de wachtkamer ook monitoren op bijzonderheden, is van belang voor een goede en veilige zorg. Onderwerpen zoals de ABCDE methodiek, klinische observatie, het meten en interpreteren van parameters en daarmee adequaat wachtkamer management komen aan bod.

 

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Behaal je triage diploma

Volledig diploma Triagist

Voor medische professionals met een afgeronde zorgopleiding op MBO-4 niveau bieden wij de opleiding tot triagist aan. Het doorlopen van de opleiding zorgt ervoor dat de deelnemer de benodigde kennis en vaardigheden opdoet voor de functie van triagist op de huisartsenpost of in de dagpraktijk.

Het succesvol afronden van de opleiding zorgt ervoor dat de triagist vakbekwaam en betrouwbaar handelt in zijn of haar functie wat resulteert in een door de brancheorganisatie erkend triage diploma.

Leerdoelen

Verkrijgen van alle benodigde vaardigheden zoals gesteld aan het competentieprofiel van triagist:

  • Opvangen van de patiënt (klantgericht werken);
  • Hulpvraag vaststellen;
  • Urgentie bepalen en vervolgtraject indiceren (telefonisch/ face-to-face);
  • Informeren over vervolgtraject;
  • Adviseren over wat de patiënt moet doen;
  • Werkprocessen organiseren;
  • Patiënt-, intake- en triagegegevens vastleggen;
  • Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines;
  • Eigen grenzen bewaken;
  • Ontwikkelen en onderhouden professionele rol;
  • Zorgen voor een goede kwaliteit van het af te leveren werk.

Programma

Het betreft een blended learning traject, een combinatie van klassikaal onderwijs en e-learning.

Fase 1: Theoretische vorming – 10 klassikale lesdagen in combinatie met zelfstudie en e-learning
Met een uitgebreide e-learning NTS en zelfstudie zal de benodigde theoretische kennis worden herhaald en individuele hiaten hierin worden opgevuld. De e-learning is verdeeld in zes onderdelen, waarbij de zes clusters in de NTS worden aangehouden (algemeen/huid, buik/urogenitaal, hoofd, neuro/psychiatrie, thorax/extremiteit en trauma). Ieder deel van de e-learning wordt afgesloten met een klassikale bijeenkomst, waarin ruimte bestaat voor vragen en uitgebreid in zal worden gegaan op verdere verdieping en casuïstiek.

Fase 2: Van theorie naar praktijk
Om de vertaalslag te maken van de theoretische kennis naar uitvoerende werkzaamheden, komen een aantal klassikale modules aan bod waarbij onder andere wordt ingegaan op het gespreksmodel, beoordeling van het toestandsbeeld en communicatieve vaardigheden. In klein groepsverband wordt gedurende verschillende bijeenkomsten geoefend met het gespreksmodel en met het werken in de ICT-applicatie. De fictieve scenario’s worden opgebouwd van laag-complex naar hoog-complex.

Fase 3: Praktijkontwikkeling
De opgedane vaardigheden zullen verder wordt uitgebreid in de praktijk: zijnde de dagpraktijk en/of de huisartsenpost. Onder begeleiding zullen de werkzaamheden worden uitgebreid van de terugbelagenda (laag-urgent), naar de volledige inkomende lijnen (alle urgenties).

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding tot triagist, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!

Training tot (Kernset)auditor

Auditoren spelen een belangrijke rol in het versterken van triagekwaliteit op de post. Als auditor beluister en beoordeel je de kwaliteit van triage gesprekken. Zij signaleren ontwikkelpunten, brengen collega’s in gesprek over hun handelen en stimuleren een cultuur van reflectie en leren. Een auditor uit het eigen team kent de werkwijze, begrijpt de praktijk en draagt bij aan blijvende verbetering van triage
Aanmelden

Inhoud trainingen

Training tot auditor
De basistraining tot auditor is voor ervaren gediplomeerd triagisten die de ambitie hebben om als auditor te werken. De training omvat klassikale scholing, huiswerk en een ijkingsmoment waarbij de deelnemers leren over de Ineen Kernset en het beoordelen van triagegesprekken.

Training tot Kernsetauditor
De training tot Kernsetauditor is aanvullend op de basistraining tot auditor. Dit is een verdiepende training waar expliciet wordt ingegaan op het beoordelen van examenaudits voor triagisten in opleiding. Aan het einde van het tweede dagdeel vindt een extra toetsingsmoment plaats ter beoordeling.

Verschillen tussen een auditor en Kernsetauditor

Auditor Kernsetauditor
Op constructieve en positieve manier schriftelijke feedback leren geven. + +
Leren omgaan met de audit-beoordelingstool. + +
Begrip van de Ineen Kernset en toepasbaarheid van de criteria. + +
Bijdragen aan blijvende verbetering van triage. + +
De auditor bewaakt de kwaliteit en integriteit van triage, zodat het proces betrouwbaar en controleerbaar blijft. + +
Gekwalificeerd Kernsetauditor volgens het Bureau Diplomering Triage. +
Specifiek gericht op het beoordelen van triagisten in opleiding. +
Bevoegd voor het beoordelen van een examen audit. +
Twee keer per jaar een intervisie om de kennis op peil te houden. +

Waarom kiezen voor de training tot auditor of Kernsetauditor?

  • Compacte training van 2 dagdelen van 4 uur
  • Zowel online als fysiek te volgen
  • Flexibele startmomenten (incompany mogelijk)
  • Docent met ruime expertise als Kernset auditor

Programma

Dagdeel 1 – klassikale scholing 4 uur

  • Begrip van de Ineen Kernset en toepasbaarheid van de criteria.
  • Omgang met de audit-beoordelingstool.
  • Eerste kennismaking met auditen: klassikaal doorlopen.

Tussentijds – huiswerk
Het zelf beoordelen van een tweetal geanonimiseerde oefengesprekken.

Dagdeel 2 – klassikale scholing 4 uur

  • Nabespreken van de oefengesprekken; vergelijken en discussiëren.
  • Constructief en motiverend feedback geven.
  • Verdieping en vragen die resteren: opmaat naar de examineringsaudit.

Toetsing – ijkingsmoment
Drie geanonimiseerde gesprekken met wisselende urgenties waarin de deelnemer de opgedane kennis toepast en het resultaat wordt afgezet tegen een vastgestelde referentiescore.

Aanvullende toetsing (specifiek voor training tot Kernsetauditor
Tijdens de toetsing beoordelen we of jij als auditor klaar bent om examenaudits zorgvuldig en professioneel uit te voeren. We letten daarbij op de volgende punten: inhoudelijke kennis, constructieve feedback, kennis van exameneisen en beoordeling en onderbouwing.

Na afronding training

Periodieke ijking
Na afronding van de training tot Kernsetauditor ben je als gekwalificeerd auditor verplicht om elk halfjaar deel te nemen aan een intervisie en periodieke ijking. Voorafgaand aan de intervisie beoordeel je een ijkingsgesprek. In intervisieverband worden verschillen in scores afgezet tegen de referentiewaarde, en deze worden ter discussie gesteld. Ook als auditor is het interessant om deel te nemen, om de kwaliteit van de audits te borgen.


Investering

Training tot auditor
Twee klassikale dagdelen (incompany ook mogelijk) €900,- (per dagdeel)
Training tot Kernsetauditor
Twee klassikale dagdelen (incompany ook mogelijk) €900,- (per dagdeel)
Intervisie
1x dagdeel €900,- (eenmalig)
1x examen audit/interview (3 gesprekken) €118,-
Losse deelname opleiding + examenaudit €477,-

 

Andere scholingen

Praktijkbegeleider

Deze gecertificeerde opleiding bereidt zorgprofessionals voor op de rol van praktijkbegeleider. Met aandacht voor coaching, feedback en het begeleiden van triagisten in opleiding, leidt de scholing tot registratie als erkend praktijkbegeleider bij BDT.

Bekijk scholing
Lees meer over Praktijkbegeleider

Intervisie

Kenmerken van intervisie zijn leren van en met elkaar aan de hand van concrete ervaringen en zoeken naar oplossingen voor vragen uit de praktijk op een waarderende wijze. Intervisie is een waardevolle vorm van deskundigheidsbevordering.

Bekijk intervisie
Lees meer over Intervisie

Aanmelden of meer informatie?

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing NTS triagewijzer

E-learning NTS TriageWijzer

Door middel van de e-learning NTS TriageWijzer heb je de mogelijkheid om de NHG TriageWijzer in zelfstudie te doorlopen.

Leerdoelen

Basis medische kennis leren betreffende onderstaande clusters in combinatie met kennis opdoen over de daarbij horende urgentiecriteria en verschijnselen / klachten.

  • Algemeen en huid
  • Buik / urogenitaal
  • Hoofd
  • Neurologie / psychiatrie
  • Thorax / extremiteit
  • Trauma
  • Zwangerschap

Programma & kosten

Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd is 20 uur. De kosten bedragen € 275,-.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de NTS TriageWijzer e-learning, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Landelijk kennisexamen triage oefenexamen

E-learning LKT Landelijk Kennisexamen Triage oefenexamen

Elke kandidaat-triagist dient verplicht deel te nemen aan het Landelijk Kennisexamen Triage (LKT), en dient deze met voldoende resultaat af te ronden. Als onderdeel van de opleiding kunnen examentrainingen en proefexamens worden ingezet voor educatieve doeleinden. Deze e-learning voorziet hierin.

Informatie

In deze LKT-oefentoets worden diverse vraagvormen getoetst:

  • meerkeuzevragen;
  • meervoudig juist vragen;
  • sorteervragen;
  • matrixvragen;
  • en keuzelijstvragen.

Bij het landelijk examen is er sprake van digitale afname, waarbij de kandidaat zelf instellingen zoals lettergrootte kan aanpassen. Om ervoor te zorgen dat kandidaten goed voorbereid zijn op het examen adviseren wij iedere kandidaat om het oefenexamen te bekijken.

Programma

Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd bedraagt hiervoor 2 uur.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan het Landelijk Kennisexamen Triage oefenexamen, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing ABCD en toestandsbeeld

ABCD & toestandsbeeld

In dit blended learning traject, bestaande uit een e-learning en een klassikale lesdag (eventueel afzonderlijk van elkaar te volgen), wordt ingegaan op het urgentiedenken in de ABCD-methodiek en het toestandsbeeld, om levensbedreigende situaties te herkennen en daarop te handelen. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Triage en urgentiecodering;
  • De ABCDE-methodiek;
  • Het toestandsbeeld;
  • Bedreiging van de vitale functies: ABCDE is stabiel, maar er is op de korte termijn wél een risico tot ABCDE instabiliteit en/ of schade aan het lichaam.

Leerdoelen

  • Begrijpen hoe gepast de ABCD en het toestandsbeeld uitgevraagd worden en op welk moment in de triage.
  • De 4 aspecten kennen die nodig zijn om een juiste ABCD te beoordelen.
  • De ABCD logisch leren uitvragen.
  • De ingangsklachten leren die ABCD bedreigd kunnen zijn.
  • Op objectiveerbare wijze de mate van dyspneu en urgentiebepaling leren vast te stellen.

Programma

E-learning (2 uur, 2 accreditatiepunten)
De e-learning is op ieder gewenst moment te doorlopen. In elk hoofdstuk zal eerst de theorie besproken worden, waarna illustratieve casuïstiek volgt met enkele oefenvragen. Er kan tussendoor gestopt worden zonder verlies van de voortgang. De e-learning wordt afgesloten met een eindtoets, waarin algeheel begrip van de behandelde materie wordt getoetst. Voor de e-learning bedragen de kosten € 90,-.

Klassikale lesdag (6 uur, 6 accreditatiepunten)
Tijdens de klassikale lesdag wordt ingegaan op een verdieping van deze items en leert men aan de hand van casuïstiek de opgedane kennis toe te passen.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de scholing ABCD & toestandsbeeld, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!