Scholing

Vergroten van de patiënttevredenheid

Medisch inhoudelijk de optimale zorg leveren is van belang. Maar de tevredenheid en beleving vanuit de patiënt eveneens en dit wordt grotendeels bepaald door interactie en communicatie. Er zijn diverse tools om de communicatie prettig te laten verlopen en de patiënttevredenheid te vergroten. Door deze scholing zullen daar diverse tools in gegeven worden.

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Medisch gespreksmodel en efficiënte gespreksvoering

Deze scholing richt zich op het gebruik van het geijkte triage-gespreksmodel. Het leren gebruiken van deze methodiek, zorgt ervoor dat gespreksvoering met de patiënt effectief, compleet en medisch verantwoord gebeurt. Het zorgt ervoor dat patiënten zich beter gehoord voelen en de druk aan de telefoon vermindert.

 

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing thoracale klachten

Optimalisatietrainingen

Met onze optimalisatietrainingen bent u als organisatie in staat om triage gesprekken effectiever en efficiënter te laten verlopen. Wij analyseren alle relevante data van uw organisatie om op basis hiervan de belangrijkste verbeterpunten vast te stellen en een daarop toegespitste training te ontwikkelen. 

Programma & kosten

Het programma is maatwerk en wordt geheel op uw wensen afgestemd. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing thoracale klachten

Assessment/ instroom analyse

Een goede en zorgvuldige screening bij de poort vermindert het uitstroompercentage in de opleiding en voorkomt de kosten en tijdsinvestering die daarmee gepaard gaan. Middels een capaciteits, persoonlijkheids -en kennisniveau-analyse bieden wij een assessment van potentiële nieuwe triagisten in opleiding aan.

Wilt u weten hoe dit assessment bijdraagt aan het verminderen van het uitstroompercentage in de opleiding? Wij vertellen het u graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing thoracale klachten

Triage in de Dagpraktijk

Deze scholing richt zich op het toepassen van triage en efficiënte consultplanning in de dagpraktijk. De focus ligt hierbij op efficiënte gesprekstechnieken, het beter indelen van de agenda/ consultplanning en het adequaat geven van zelfzorgadviezen. Na afronding kun jij het hoofd bieden aan de uitdagingen die op je afkomen in de praktijk.

Leerdoelen

Aan het einde van deze basistraining triage in de huisartsenpraktijk:

  • Kent en begrijpt de cursist de volledige ABCDE-methodiek met de afzonderlijke
    onderdelen en kan men deze toepassen en ABCDE veilig/niet veilig inschatten;
  • Is de cursist bekend met de verschillende urgentiecoderingen en weet dit toe te
    passen op het gepresenteerde toestandsbeeld;
  • Beheerst de cursist de basis van het triage-gespreksmodel (methodische
    gespreksvoering);
  • Beheerst de cursist het werken via de methodiek van de NTS TriageWijzer;
  • Is de cursist op de hoogte van de risicogroepen en contextuele factoren en kan deze
    toepassen;
  • Is de cursist in staat om een verantwoord zelfzorgadvies en vangnetadvies te geven;
  • Weet de cursist vanuit de triage een toegespitste en dynamische agenda-planning te
    realiseren (fasttrack, enkel en dubbele consultatie).

Programma & kosten

Het programma bestaat uit 2x 1 dagdeel klassikale scholing en diverse e-learning modules. De kosten bedragen €1140,-

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen dient er minimaal een mbo-niveau 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing thoracale klachten

Kinderen en Triage

Kinderen zijn geen makkelijke doelgroep. Ze kunnen vaak zelf niet betrouwbaar aangeven waar ze last van hebben. Je bent afhankelijk van de ouders waarbij ongerustheid een belangrijk component is. In deze scholing wordt ingegaan op alarmsymptomen bij zieke kinderen en is er aandacht voor behulpzame communicatie.

 

Leerdoelen

  • Het gericht leren toepassen van de triage bij (zieke) kinderen;
  • Het leren herkennen van ‘echt’ zieke kinderen en de bijbehorende (alarm)symptomen;
  • Communicatie in relatie tot ouders en kindjes.

Programma & kosten

Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd bedraagt hiervoor 2 uur. Kosten: € 90,-

Fysieke les van 2,5 uur.
Voor de fysieke les bedragen de kosten €550,-.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen dient er minimaal een mbo-niveau 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Behaal je triage diploma

Volledig diploma Triagist

Voor medische professionals met een afgeronde zorgopleiding op MBO-4 niveau bieden wij de opleiding tot triagist aan. Het doorlopen van de opleiding zorgt ervoor dat de deelnemer de benodigde kennis en vaardigheden opdoet voor de functie van triagist op de huisartsenpost of in de dagpraktijk.

Het succesvol afronden van de opleiding zorgt ervoor dat de triagist vakbekwaam en betrouwbaar handelt in zijn of haar functie wat resulteert in een door de brancheorganisatie erkend triage diploma.

Leerdoelen

Verkrijgen van alle benodigde vaardigheden zoals gesteld aan het competentieprofiel van triagist:

  • Opvangen van de patiënt (klantgericht werken);
  • Hulpvraag vaststellen;
  • Urgentie bepalen en vervolgtraject indiceren (telefonisch/ face-to-face);
  • Informeren over vervolgtraject;
  • Adviseren over wat de patiënt moet doen;
  • Werkprocessen organiseren;
  • Patiënt-, intake- en triagegegevens vastleggen;
  • Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines;
  • Eigen grenzen bewaken;
  • Ontwikkelen en onderhouden professionele rol;
  • Zorgen voor een goede kwaliteit van het af te leveren werk.

Programma

Het betreft een blended learning traject, een combinatie van klassikaal onderwijs en e-learning.

Fase 1: Theoretische vorming – 10 klassikale lesdagen in combinatie met zelfstudie en e-learning
Met een uitgebreide e-learning NTS en zelfstudie zal de benodigde theoretische kennis worden herhaald en individuele hiaten hierin worden opgevuld. De e-learning is verdeeld in zes onderdelen, waarbij de zes clusters in de NTS worden aangehouden (algemeen/huid, buik/urogenitaal, hoofd, neuro/psychiatrie, thorax/extremiteit en trauma). Ieder deel van de e-learning wordt afgesloten met een klassikale bijeenkomst, waarin ruimte bestaat voor vragen en uitgebreid in zal worden gegaan op verdere verdieping en casuïstiek.

Fase 2: Van theorie naar praktijk
Om de vertaalslag te maken van de theoretische kennis naar uitvoerende werkzaamheden, komen een aantal klassikale modules aan bod waarbij onder andere wordt ingegaan op het gespreksmodel, beoordeling van het toestandsbeeld en communicatieve vaardigheden. In klein groepsverband wordt gedurende verschillende bijeenkomsten geoefend met het gespreksmodel en met het werken in de ICT-applicatie. De fictieve scenario’s worden opgebouwd van laag-complex naar hoog-complex.

Fase 3: Praktijkontwikkeling
De opgedane vaardigheden zullen verder wordt uitgebreid in de praktijk: zijnde de dagpraktijk en/of de huisartsenpost. Onder begeleiding zullen de werkzaamheden worden uitgebreid van de terugbelagenda (laag-urgent), naar de volledige inkomende lijnen (alle urgenties).

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding tot triagist, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing suïcide preventie en vreemd gedrag in de triage

Suïcide preventie, vreemd gedrag & triage

Leer tijdens deze training de basisprincipes van suïcidepreventie, vreemd gedrag en triage kennen. Ontdek hoe je als triagist omgaat met patiënten die suïcideneigingen hebben en leer effectieve methoden om de situatie in te schatten en te de-escaleren.

De volgende topics worden behandeld tijdens deze training:

  • Spanningscontrole bij de triagist zelf.
  • Verschillende vormen van verward gedrag.
  • Zonder oordeel communiceren.
  • De juiste volgorde van hulpverlening.

Leerdoelen

  • De triagist is beter in staat om de eigen spanning in lastige situaties te controleren.
  • De triagist is meer geoefend in het inzetten van de juiste communicatie.
  • De triagist is beter in staat inschattingen te maken over ziektebeelden die bij de patiënt passen.

Programma & kosten

Het betreft fysieke lessen. Alle vormen die worden aangereikt, worden uitgespeeld via rollenspelen. De gemiddelde studietijd  is 3 uur. De kosten hiervoor bedragen € 850,- per dagdeel.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de scholing Suïcidepreventie, vreemd gedrag & triage, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Regiearts scholing

Regieartsen scholing

Tijdens deze trainingen wordt ingegaan op hoe en wanneer de ABCD-vragen toe te passen en het denken in toestandsbeelden met de daarbij passende urgenties. Er wordt kennis gemaakt met de diverse fasen van het triageproces en deelnemers krijgen inzicht in het gebruik van de MTS-applicatie. Daarnaast is er aandacht voor de communicatie tijdens overlegmomenten.

Leerdoelen

  • Kennis opdoen over het werk als regiearts en de bijbehorende uitdagingen.
  • Inzicht krijgen in het verschil tussen de diagnostische denkwijze en de urgentiegerichte benadering.
  • Verdieping in het triage-proces als beslisboom voor urgenties.
  • Inzicht krijgen in de overlegstructuur en supervisie die nodig zijn voor het werk als regiearts.

Programma & kosten

Het betreft fysieke lessen. De gemiddelde studietijd bedraagt één dagdeel (4 uur). De kosten zijn € 200,- (individueel).

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de regieartsen scholing, dient de opleiding tot huisarts te zijn afgerond.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Energiemanagement en werkdruk in triage

Energiemanagement, omgaan met werkdruk, behouden van werkplezier

Het is belangrijk voor een organisatie dat de werknemers positieve energie krijgen van het werk en zingeving/werkplezier ervaren. Dit zorgt voor minder (ziekte)uitval en een duurzaam behoud van de medewerkers. Met dat doel is deze scholing opgezet.

  • Is aan het einde van je dienst je energie helemaal op en heb je een kort lontje of ben je chronisch vermoeid?
  • Benieuwd naar wat een (te hoge) werkdruk met jou doet als triagist en wat dit betekent voor de kwaliteit van je triage?
  • Hoe hangt je persoonlijkheid samen met het ervaren van hoge werkdruk?

Dit en meer komt ter sprake in deze scholing.

Leerdoelen

  • Herkennen wat belangrijk is voor een prettig werkklimaat.
  • Signalen herkennen van een verstoorde balans.
  • Het herkennen en leren bewaken van eigen grenzen.
  • Tools ontwikkelen voor de omgang met werkdruk.

Programma

Tijdens deze klassikale scholing (een dagdeel, 4 uur) staat het verkennen van problemen (pijnpunten) die medewerkers binnen de organisatie ervaren centraal. We bieden tools aan waarmee medewerkers deze problemen positief kunnen aanpakken en verantwoordelijkheid kunnen nemen. De docent is hierin faciliterend.

De training bestaat uit een afwisseling van theorie en uitwisseling van ervaringen. De exacte invulling van de scholing is afhankelijk van de wensen van jullie team.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de scholing Energiemanagement, omgaan met werkdruk, behouden van werkplezier, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!