Scholing

Triagekennis, toegespitst op de polikliniek

Om de klachten van patiënten op de juiste wijze in te schatten, is het nodig om over voldoende kennis van de onderliggende ziektebeelden en symptomen die daaruit voortkomen te beschikken. Dit zorgt er voor dat er een gevoel van urgentie ontstaat bij specifieke alarmsymptomen. Of er juist verantwoord adviezen gegeven kunnen worden.

Ieder specialisme heeft haar eigen specifieke ziektebeelden, aandachtspunten en valkuilen. De scholing wordt toegespitst op het vakgebied van keuze, waarbij de doktersassistenten dit begrip en de juiste triagevaardigheden wordt bijgebracht.

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Vergroten van de patiënttevredenheid

Medisch inhoudelijk de optimale zorg leveren is van belang. Maar de tevredenheid en beleving vanuit de patiënt eveneens en dit wordt grotendeels bepaald door interactie en communicatie. Er zijn diverse tools om de communicatie prettig te laten verlopen en de patiënttevredenheid te vergroten. Door deze scholing zullen daar diverse tools in gegeven worden.

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Medisch gespreksmodel en efficiënte gespreksvoering

Deze scholing richt zich op het gebruik van het geijkte triage-gespreksmodel. Het leren gebruiken van deze methodiek, zorgt ervoor dat gespreksvoering met de patiënt effectief, compleet en medisch verantwoord gebeurt. Het zorgt ervoor dat patiënten zich beter gehoord voelen en de druk aan de telefoon vermindert.

 

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing

Verantwoord wachtkamer management

Op de juiste wijze de patiënt ontvangen en de wachtkamer ook monitoren op bijzonderheden, is van belang voor een goede en veilige zorg. Onderwerpen zoals de ABCDE methodiek, klinische observatie, het meten en interpreteren van parameters en daarmee adequaat wachtkamer management komen aan bod.

 

Flexibele scholing op maat

Deze scholing is beschikbaar in verschillende vormen en kan in wisselende uitgebreidheid worden aangeboden. Van een compacte sessie tot een uitgebreid traject. Er is volop ruimte om in te spelen op de specifieke leerdoelen, zodat de scholing optimaal aansluit bij de praktijk.

 

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Behaal je triage diploma

Volledig diploma Triagist

Voor medische professionals met een afgeronde zorgopleiding op MBO-4 niveau bieden wij de opleiding tot triagist aan. Het doorlopen van de opleiding zorgt ervoor dat de deelnemer de benodigde kennis en vaardigheden opdoet voor de functie van triagist op de huisartsenpost of in de dagpraktijk.

Het succesvol afronden van de opleiding zorgt ervoor dat de triagist vakbekwaam en betrouwbaar handelt in zijn of haar functie wat resulteert in een door de brancheorganisatie erkend triage diploma.

Leerdoelen

Verkrijgen van alle benodigde vaardigheden zoals gesteld aan het competentieprofiel van triagist:

  • Opvangen van de patiënt (klantgericht werken);
  • Hulpvraag vaststellen;
  • Urgentie bepalen en vervolgtraject indiceren (telefonisch/ face-to-face);
  • Informeren over vervolgtraject;
  • Adviseren over wat de patiënt moet doen;
  • Werkprocessen organiseren;
  • Patiënt-, intake- en triagegegevens vastleggen;
  • Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines;
  • Eigen grenzen bewaken;
  • Ontwikkelen en onderhouden professionele rol;
  • Zorgen voor een goede kwaliteit van het af te leveren werk.

Programma

Het betreft een blended learning traject, een combinatie van klassikaal onderwijs en e-learning.

Fase 1: Theoretische vorming – 10 klassikale lesdagen in combinatie met zelfstudie en e-learning
Met een uitgebreide e-learning NTS en zelfstudie zal de benodigde theoretische kennis worden herhaald en individuele hiaten hierin worden opgevuld. De e-learning is verdeeld in zes onderdelen, waarbij de zes clusters in de NTS worden aangehouden (algemeen/huid, buik/urogenitaal, hoofd, neuro/psychiatrie, thorax/extremiteit en trauma). Ieder deel van de e-learning wordt afgesloten met een klassikale bijeenkomst, waarin ruimte bestaat voor vragen en uitgebreid in zal worden gegaan op verdere verdieping en casuïstiek.

Fase 2: Van theorie naar praktijk
Om de vertaalslag te maken van de theoretische kennis naar uitvoerende werkzaamheden, komen een aantal klassikale modules aan bod waarbij onder andere wordt ingegaan op het gespreksmodel, beoordeling van het toestandsbeeld en communicatieve vaardigheden. In klein groepsverband wordt gedurende verschillende bijeenkomsten geoefend met het gespreksmodel en met het werken in de ICT-applicatie. De fictieve scenario’s worden opgebouwd van laag-complex naar hoog-complex.

Fase 3: Praktijkontwikkeling
De opgedane vaardigheden zullen verder wordt uitgebreid in de praktijk: zijnde de dagpraktijk en/of de huisartsenpost. Onder begeleiding zullen de werkzaamheden worden uitgebreid van de terugbelagenda (laag-urgent), naar de volledige inkomende lijnen (alle urgenties).

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding tot triagist, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing tot auditor in triage

Auditorentraining & periodieke ijking

De basistraining tot auditor is gericht op ervaren triagisten die de ambitie hebben om als auditor te werken. De training omvat klassikale scholing en huiswerk, waarbij de deelnemers leren over de Ineen Kernset en het beoordelen van triagegesprekken.

Leerdoelen

  • Begrip van de Ineen Kernset en toepasbaarheid van de criteria.
  • Leren omgaan met de audit-beoordelingstool.
  • Op constructieve en positieve manier schriftelijke feedback leren geven.

Programma Auditorentraining

Het betreft fysieke lessen.

Dagdeel 1 – klassikale scholing 4 uur

  • Begrip van de Ineen Kernset en toepasbaarheid van de criteria.
  • Omgang met de audit-beoordelingstool.
  • Eerste kennismaking met auditen: klassikaal doorlopen.

Tussentijds – huiswerk:
Het zelf beoordelen van een tweetal geanonimiseerde oefengesprekken.

Dagdeel 2 – klassikale scholing 4 uur

  • Nabespreken van de oefengesprekken; vergelijken en discussiëren.
  • Constructief en motiverend feedback geven.
  • Verdieping en vragen die resteren: opmaat naar de examineringsaudit.

Toetsing – Examineringsaudit
Drie geanonimiseerde gesprekken met wisselende urgenties waarin de deelnemer de opgedane kennis toepast en het resultaat wordt afgezet tegen een vastgestelde referentiescore.

Kosten

Basisopleiding
Bestaand uit twee dagdelen (incompany)
Kosten
€900,- (per dagdeel)
Intervisie
1 x dagdeel
1 x examen audit/interview (3 gesprekken)
Losse deelname opleiding + examenaudit
Kosten
€900,- (eenmalig)
€118,-
€477,-

 

Periodieke ijking

Intervisie en periodieke ijking vindt plaats na de basis auditoren training en kan halfjaarlijks (verplichting in de regulering Kernset auditor) worden ingezet voor de al opgeleide auditoren. Auditoren ontvangen dan hun score afgezet tegen de referentiewaarde, inclusief inzage in hun deviaties daarin. Dit zal in intervisieverband worden bediscussieerd.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de Auditorentraining & periodieke ijking, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing NTS triagewijzer

E-learning NTS TriageWijzer

Door middel van de e-learning NTS TriageWijzer heb je de mogelijkheid om de NHG TriageWijzer in zelfstudie te doorlopen.

Leerdoelen

Basis medische kennis leren betreffende onderstaande clusters in combinatie met kennis opdoen over de daarbij horende urgentiecriteria en verschijnselen / klachten.

  • Algemeen en huid
  • Buik / urogenitaal
  • Hoofd
  • Neurologie / psychiatrie
  • Thorax / extremiteit
  • Trauma
  • Zwangerschap

Programma & kosten

Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd is 20 uur. De kosten bedragen € 275,-.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de NTS TriageWijzer e-learning, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Landelijk kennisexamen triage oefenexamen

E-learning LKT Landelijk Kennisexamen Triage oefenexamen

Elke kandidaat-triagist dient verplicht deel te nemen aan het Landelijk Kennisexamen Triage (LKT), en dient deze met voldoende resultaat af te ronden. Als onderdeel van de opleiding kunnen examentrainingen en proefexamens worden ingezet voor educatieve doeleinden. Deze e-learning voorziet hierin.

Informatie

In deze LKT-oefentoets worden diverse vraagvormen getoetst:

  • meerkeuzevragen;
  • meervoudig juist vragen;
  • sorteervragen;
  • matrixvragen;
  • en keuzelijstvragen.

Bij het landelijk examen is er sprake van digitale afname, waarbij de kandidaat zelf instellingen zoals lettergrootte kan aanpassen. Om ervoor te zorgen dat kandidaten goed voorbereid zijn op het examen adviseren wij iedere kandidaat om het oefenexamen te bekijken.

Programma

Het betreft een e-learning die op ieder gewenst moment te doorlopen is. De gemiddelde studietijd bedraagt hiervoor 2 uur.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan het Landelijk Kennisexamen Triage oefenexamen, dient er minimaal een MBO 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!
Scholing ABCD en toestandsbeeld

ABCD & toestandsbeeld

In dit blended learning traject, bestaande uit een e-learning en een klassikale lesdag (eventueel afzonderlijk van elkaar te volgen), wordt ingegaan op het urgentiedenken in de ABCD-methodiek en het toestandsbeeld, om levensbedreigende situaties te herkennen en daarop te handelen. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Triage en urgentiecodering;
  • De ABCDE-methodiek;
  • Het toestandsbeeld;
  • Bedreiging van de vitale functies: ABCDE is stabiel, maar er is op de korte termijn wél een risico tot ABCDE instabiliteit en/ of schade aan het lichaam.

Leerdoelen

  • Begrijpen hoe gepast de ABCD en het toestandsbeeld uitgevraagd worden en op welk moment in de triage.
  • De 4 aspecten kennen die nodig zijn om een juiste ABCD te beoordelen.
  • De ABCD logisch leren uitvragen.
  • De ingangsklachten leren die ABCD bedreigd kunnen zijn.
  • Op objectiveerbare wijze de mate van dyspneu en urgentiebepaling leren vast te stellen.

Programma

E-learning (2 uur, 2 accreditatiepunten)
De e-learning is op ieder gewenst moment te doorlopen. In elk hoofdstuk zal eerst de theorie besproken worden, waarna illustratieve casuïstiek volgt met enkele oefenvragen. Er kan tussendoor gestopt worden zonder verlies van de voortgang. De e-learning wordt afgesloten met een eindtoets, waarin algeheel begrip van de behandelde materie wordt getoetst. Voor de e-learning bedragen de kosten € 90,-.

Klassikale lesdag (6 uur, 6 accreditatiepunten)
Tijdens de klassikale lesdag wordt ingegaan op een verdieping van deze items en leert men aan de hand van casuïstiek de opgedane kennis toe te passen.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de scholing ABCD & toestandsbeeld, dient er minimaal een mbo 4 diploma binnen de gezondheidszorg in het bezit te zijn.

Interesse in deze scholing? Neem contact met ons op!

Naam(Vereist)
Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!